Działania edukacyjne podejmowane w przedszkolu

 na rzecz ochrony przyrody

 

„Musimy nauczyć się dbać o środowisko ,

w którym mamy życ !

Chodzi o to, czy nauczymy się tego na czas

 

 Dawid Gates

 

 

Franciszka Żuk

Elżbieta Obirek

Przedszkole 4

W Lubaczowie

 

         Kształcenie świadomości ekologicznej dzieci przedszkolnych jest nie tylko potrzebą, ale nakazem współczesności. Środowisko na wskutek ciągłej degradacyjnej działalności człowieka, staje się coraz bardziej dla niego niekorzystne, stanowi zagrożeniem dla zdrowia i życia.

            Industralizacja, konsumpcyjny tryb życia, wyścig cywilizacyjny to główne przyczyny degradacji środowiska przyrodniczego. Obecne czasy przynoszą zasadniczą zmianę w świadomości ekologicznej człowieka. Zaczyna się dostrzegać zagrożenia płynące z nadmiernej eksploatacji natury oraz niszczenia środowiska – często bezmyślnego.

            Zagrożone jest zdrowie i życie nie tylko człowieka, ale wszystkich istot żyjących. Aby zapobiec niekorzystnym zjawiskom, konieczna jest zmiana stylu życia z konsumpcyjnego na taki, który gwarantuje harmonijne współdziałanie człowieka i środowiska. Muszą to być jednak działania powszechne. Konieczna jest więc edukacja ekologiczno-środowiskowa. Należy ją zacząć jak najwcześniej. Jest na nią miejsce już w przedszkolu. Nie wystarczy tylko opowiadać o środowisku, ekologii, przyrodzie czy zagrożeniach. Trzeba działać postawiwszy uprzednio diagnozę , a więc określić w jakim stanie jest najbliższe otoczenie, a potem coraz dalej region, kraj.  

         Elementy edukacji środowiskowej znajdujemy w Podstawie Programowej wychowania przedszkolnego. Staje się więc konieczne wyposażenie dziecka w  podstawową wiedzę o środowisku i niezbędne umiejętności w tym zakresie. Cel, do którego zmierzamy w edukacji to ukształtowanie aktywnej postawy przedszkolaka wobec środowiska. W efekcie zabiegów edukacyjnych dziecko przedszkolne powinno znać motywy ochrony i kształtowania środowiska i być świadome swoich działań zmierzających do życia w harmonii z przyrodą.

            W roku szk. 2000/2001 w Przedszkolu 4 w Lubaczowie wdrażano do realizacji program działań na rzecz przyrody, opracowany przez mgr Franciszkę Żuk oraz mgr Elżbietę Obirek.

 

 

Szczegółowe treści edukacyjne z zakresu edukacji ekologicznej

           („Podstawa programowa”)

 

1.      Obserwowanie oraz wskazywanie skutków bezmyślnego działania człowieka niszczącego przyrodę

2.      Systematyczne dbanie o czystość najbliższego środowiska

3.      Dokarmianie ptaków

4.      Dbanie o siebie jako cząstkę przyrody

5.      Rozumienie, że każdy (również my) może przyczynić się do działań na rzecz przyrody (oszczędzanie energii elektrycznej, wody, gazu, skutki palenia ognisk w niewłaściwym miejscu, itp.)

6.      Pomoc w prowadzeniu hodowli ryb w akwarium lub innych zwierząt (hodowla stała lub okresowa)

7.      Prowadzenie hodowli roślin

8.      Opiekowanie się roślinami doniczkowymi

9.      Poznawanie krajobrazu w najbliższym środowisku

10. Poznawanie budowy człowieka ,człowiek jako istota społeczna

11. Poznawanie niektórych zwierząt żyjących na swobodzie

12. Zaznajamianie się z życiem niektórych zwierząt hodowlanych

13. Oglądanie oraz obserwowanie w odstępach czasu kolorowo zabarwionych drzew i krzewów

14. Rozróżnianie i nazywanie najpopularniejszych drzew

15.  Spacery oraz wycieczki rekreacyjne(do lasu, na łąkę, na pole)

16.  „Ścieżki zdrowia”

17. Swobodne wypowiadanie się na podstawie zdarzeń, doświadczeń

 

 

Cele edukacji ekologiczno- środowiskowej

 

1.      Kształtowanie wrażliwości na otaczające nas środowisko

2.      Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

3.      Obserwowanie, przeżywanie i ocena przyrody ożywionej oraz nieożywionej (kształt, wielkość, ruch, kolor, faktura, kompozycja, dźwięk)

4.      Postrzeganie i zdolność oceny określonych zachowań ludzi wobec przyrody

5.      Ugruntowanie wiadomości na temat roślin i zwierząt, szczególnie rzadko występujących, ginących, wymagających opieki

6.      Kształtowanie umiejętności racjonalnego korzystania z zasobów przyrody odnawialnych i nieodnawialnych

7.      Rozwijanie aktywnych form wypoczynku na łonie natury

8.      Działalność w środowisku

9.      Monitorowanie stanu środowiska np. trawnika, sadzawki

10. Kształtowanie podstawowych zasad ochrony środowiska

11. Przewidywanie decyzji własnych i innych oraz działań wobec środowiska

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RZEDSZKOLU NA RZECZ OCHRONY PRZYRODY W ROKU SZK. 2000/2001

 

Wrzesień

UKSZTAŁTOWANIE AKTYWNEJ POSTAWY PRZEDSZKOLA WOBEC ŚRODOWISKA

1.      Szkolenie Rady Pedagogicznej Przedszkola 4 w ramach WDN na temat: „Jak uczyć  rozumienia i znaczenia podstawowych pojęć ekologicznych, W jaki sposób przekazywać podstawowe relacje i zależności zachodzące w środowisku, Jak kształtować umiejętności i postawy przeciwdziałające niekorzystnym przekształceniom środowiska”

Ø      Wypracowanie procedur realizacji założonych celów

Ø      Giełda pomysłów

2.      Udział społeczności przedszkolnej w akcji „Sprzątanie świata”

 

Październik

OBSERWOWANIE, PRZEŻYWANIE I OCENA PRZYRODY OŻYWIONEJ I NIEOŻYWIONEJ

1.      Wycieczka do Nadleśnictwa w Lubaczowie –GRUPA 6-LATKÓW

Ø      Zajęcie dydaktyczne w „zielonej szkole” (foldery)

Ø      Obejrzenie eksponatu młodego orła bielika

Ø      Zaproszenie pracownika nadleśnictwa do przedszkola

2.      Zwiedzanie szlaku przyrodniczego „Na Laszce”- Nadleśnictwo Oleszyce (6-latki)

Ø      Piesza wędrówka

Ø      Zajęcia edukacyjne w „Zielonej Szkole”

3.      Wycieczka na Wzgórze Zamkowe w parku przyrodniczym w Lubaczowie (6-latki)

 

Listopad

KSZTAŁTOWANIE ŚWIADOMOŚCI EKOLOGICZNEJ DZIECI –LAS I JEGO MIESZKAŃCY

1.      Spotkanie pracownika Nadleśnictwa w Lubaczowie z dziećmi przedszkolnymi, temat spotkania: Las i jego znaczenie dla życia i zdrowia ludzi , zwierząt i roślin”

Ø      Doprowadzenie do zrozumienia, że kiedy las umiera, umiera człowiek

Ø      Rozumienie konieczności ochrony przyrody

Ø      Zdobycie wiedzy o niebezpieczeństwach jakie zagrażają środowisku (szczególnie środowisku leśnemu) ze strony człowieka

2.      Konkurs plastyczny „Kolory Jesieni”

 

Grudzień

KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI RACJONALNEGO WYKORZYSTANIA ZASOBÓW PRZYRODY ODNAWIALNYCH I NIEODNAWIALNYCH

1.      Zajęcie otwarte dla nauczycieli Przedszkola Nr 4 w Lubaczowie – prowadząca mgr Franciszka Żuk

Ø      Temat: „Wykorzystanie odpadów w pracach plastycznych –grupa wiekowa 6-latki

2.      Zbieranie akcji zbierania makulatury przez społeczność przedszkolną

 

 

 

 

Styczeń

UMIEJĘTNOŚĆ PRZEKAZYWANIA WIADOMOŚCI RÓŻNYMI ŚRODKAMI EKSPRESJI

1.      Bajka „Eko-kapturek” w wykonaniu dzieci 6-letnich

Ø      Dla dzieci młodszych

Ø      Dla szerszej społeczności przy okazji spotkania z okazji Dnia Babci

2.      Konkurs plastyczny „Uroki zimy”

 

Luty

DOBRA JAKOŚĆ ŚRODOWISKA GWARANTUJE ZDROWIE I ŻYCIE WSZYSTKICH ORGANIZMÓW

1.   Fioletowy Dzień w Przedszkolu, zabawy badawcze dzieci na temat: „Do czego?,

      potrzebne jest powietrze? Papierowy świat, papierowa rakieta.

Ø      Prowadząca mgr Elżbieta Obirek

Ø      Zrozumienie, że powietrze jest czynnikiem niezbędnym dla życia ludzi, roślin, zwierząt

2.   Udział mgr Elżbiety Obirek w szkoleniu dla Realizatorów Szkolnych Programów

      Edukacji Antytytoniowej w ramach strategicznego Programu Rządowego pt.

      „Program polityki zdrowotnej i społeczno-ekonomicznej prowadzącej do

       zmniejszenia konsumpcji tytoniu w Polsce.

3.      Szkolenie w ramach WDN na temat: ”Szkodliwość biernego palenia”

 

Marzec

OCHRONA PRZYRODY I KSZTAŁTOWANIE SRODOWISKA GWARANTUJE ZDROWIE I PRAWIDŁOWE FUNKCJONOWANIE OBECNYCH I PRZYSZŁYCH POKOLEŃ

1.       Zajęcie otwarte dla nauczycieli Przedszkola 4 oraz Przedszkola 1 w Lubaczowie

Ø      Prowadząca mgr Franciszka ŻUK

Ø      Temat :”Planeta Ziemia”

2.       Wdrożenie programu antytytoniowego  „Czyste powietrze wokół nas” w grupie

dzieci 6-letnich przez mgr Elżbietę Obirek

Ø      Opracowanie gazetki ściennej dla rodziców –związek stylu wychowania w rodzinie a prezentowanymi postawami dzieci wobec nałogów

Ø      Pedagogizacja rodziców na temat „Rola środowiska w kształtowaniu postaw wobec palenia tytoniu”

Ø      Realizacja zajęć edukacyjnych (5 kolejnych sesji)

Ø      Wsparcie realizowanych treści edukacyjnych spotkaniem z lekarzem na temat:

„Skutki palenia tytoniu”

 

Kwiecień

TROSKA O ZACHOWANIE ŻYCIA NA ZIEMI –DZIAŁANIA DZIECI

1.      Bajka „Eko-Kapturek” – przedstawienie teatralne w wykonaniu starszaków

dla pracowników Nadleśnictwa w Lubaczowie

2.      Marsz ekologiczny przedszkolaków z transparentami ekologicznymi- propagowanie działań na rzecz przyrody w środowisku lokalnym

3.      Założenie hodowli roślin w kąciku przyrody, pielęgnowanie roślinek , obserwowanie wzrostu, wyciąganie wniosków

 

 

Maj

DOSTRZEGANIE I ZDOLNOŚĆ OCENY OKREŚLONYCH ZACHOWAŃ LUDZI WOBEC PRZYRODY

1.      Prace ogrodowe na działce przedszkolnej

2.      Wycieczka do szkółki leśnej „Sikorówka” w Nadleśnictwie Lubaczów

3.      Bajka „Eko-Kapturek”- przedstawienie teatralne w MOK Lubaczów dla dzieci z przedszkoli w Lubaczowie

4.      Konkurs plastyczny „Wokół nas”

5.      Wycieczka do pobliskich ogrodów, dostrzeganie piękna kwitnących drzew

 

Czerwiec

UGRUNTOWANIE WIADOMOŚCI NA TEMAT OCHRONY  ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO

1.      Zgaduj zgadula „Cztery pory roku”

2.      Konkurs przyrodniczy „Zdrowie i środowisko”

3.   Pasowanie przedszkolaków na Strażników Ochrony Przyrody

 

Ruch w kontakcie z przyrodą zajmuje jedno z naczelnych miejsc w działalności przedszkola jako środek profilaktyczny i terapeutyczny. Korzystając często z dobrodziejstw przyrody dzieci uczą się jednocześnie szanowania jej.